Paul Murry ritade Hacke Hackspett

Germund Silvegren Germund.Silvegren at mbfys.lu.se
Sön Dec 5 08:28:07 CET 1999

>Tjo, jag hittade en Hacke Hackspett på SL:s basar här på Odenplan i
Stockholm, (Nr. 5/81, månadstidning, antar jag) första serien såg speciell
ut, det  är Paul Murry som har gjort den, bortsett från Hacke och hans
brorsbarn(!) Snippen och Snoffsan,(Han har väl inte fått "quite the hang of
it" än, dessutom ser rutorna små ut av någon anledning) så är stilen
omisskännligt Murry's...
>Har inte läst igenom den noggrant än...
>Hittar lite kommentar på en sida: "W.W.A.C.#75-6212(65)" tror det betyder
att serien kommer från Woody Woodpecker and Company nr. 75 från -65...

Jo, Murry tecknade en hel del Murry-serier. Enligt ett index av Klaus
Spillman gick de i amerikanska Woody Woodpecker 59 - 75 plus i något
tjockare julalbum. Jag tror det är Joakim (Gunnarsson) som har bäst koll på
de här seriena så han kanske har mer information. Jag undrar dock om det
inte är den där serien i Hacke 5/81 ("Railroads" tror jag den heter i
original) som plankar Dangerous disguise"... (?)

Dessutom kom Woody Woodpecker 75 enlig tkoden ut ungefär i december 1962
och det verkar mycket rimligt. Varför det står 65 i parantes efteråt har
jag ingen aning om. Den kanske repriserades då.
/germund