mime

Per Starback starback at ling.uu.se
Mon Nov 8 13:47:25 CET 1999

Theresa Wiegert skrev:

> Hmm, nä, jag läser mailen på en unixburk i ett litet program som använder
> sig av mimekodning. Så annars har det alltid funkat, förutom för just
> ankismdigesterna. Däremot blev det åäö då jag nån gång fixade så att jag
> fick alla mail ett och ett istället. Lite lurigt...

Jag kanske borde gå in med ett klargörande här. Till att börja med
prenumererar Theresa på digestarna av ankism-listan, vilket dom flesta
inte gör. Har man en "vanlig" prenumeration kommer meddelandena som
dom kommer, och det är bara MIME-förmågan hos avsändarnas och ens eget
postprogram som avgör ifall man får några problem med det. (Och MIME
är, kort uttryckt, en standard för etiketter på datorbrev som talar om
vad det är för innehåll i breven så att ens program för att läsa
posten kan veta hur det ska visa posten.)

Med digestarna är det en annan sak. Här slås ett antal meddelanden
ihop. Vad ska man då sätta för etiketter på alltihopa? Det kan ju gälla
olika saker för olika delar av digesten. Det finns ett Rätt Sätt att
göra detta på, men när jag hade det så fick jag massor av klagomål (på
Disney Comics Mailing List) för att folk hade buggiga postprogram som
inte klarade av det alls. Därav de tidigare ytterst primitiva
digesterna där allt bara var ihopslaget utan ordentliga MIME-etiketter
och uckiga kodningar därmed kunde bli synliga för människoögat.

Den förbättring som Theresa nämnde har alltså verkligen skett.

> (ursäkta det ickeankistiska ämnet... )

Detsamma!

> Kvackelikvack!

Detsamma!

/699

P.S. I Kvacket står det nåt om idiotförklaring. "Vad menar du?"