Mer Strobl?

Per Starbäck starback at numerus.LING.UU.SE
Tors Nov 11 00:30:38 CET 1999

Johan Björklund undrade:

> Ööh? Avsiktlig provocering? Du får gärna förklara dig närmare.

Usch, förklara. Jobbigt. Jag vill bara slänga ur mig saker! :-)

Det såg nästan ut som du försökte provocera en hel generation,
men det var tydligen helt oplanerat. (Och missförstå mig rätt!
Jag menade inte alls att det hade varit något fel att göra det.)

Jag drev mest med min egen tvångshandling att gå in och sanera
"felaktiga" åsikter bara för att. Om jag nu ska behöva förklara mig
skulle jag kunna skriva något om vad jag verkligen tycker om
Strobl. Kanske så här ungefär:

   Strobl var inget geni alls, på nåt sätt. Han var dock en duktig
   hantverkare och har arbetat med många roliga manus.  Många av de
   serierna på tidigt 70-tal var tokroliga på ett väldigt "levande"
   sätt. Många andra var inte särskilt bra, men det som kom efter ger
   mig ändå mer av ett blaskigt och utslätat intryck.

Eller nåt.

Det är fascinerande hur olika personer kan samlas kring ett
uppskattande av Kalle Anka-serierna samtidigt som de uppskattar helt
olika saker! Det är absolut inget fel med det, men kan vara värt att
fundera över (vilket vi väl också har gjort i några omgångar).

> Men det var då [80-talet] som Vicar och Branca började göra
> mycket serier i mängd

Precis. Men det är just dom serierna jag tyckte var mer utslätade!
Mer slimmat eleganta förvisso, men mer förutsägbara, mer härmande.
(Jag är lite rädd för att jag bara upprepar mina egna fördomar här
fast jag läst om väldigt lite av detta på länge. En del blev det dock
när Gladstone i början av sin utgivning började köra träiga
Egmont-serier.)

Nå, dags för mig att pröva mina fördomar kanske. Ge mig en lista över
bra 80-talsserier, så att jag får ge dom en ny chans! Jag saknar rätt
många 80-talstidningar, så ge gärna en hel del förslag, så att jag
har i alla fall en del av dom.

/699