SV: Vem ritar bäst?

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Mon Nov 22 21:46:47 CET 1999

Kvack!

Per-Erik skrev:
> William Van Horn är faktiskt tusen gånger bättre än alla andra, och det
är
> Cesar Ferioli också! Och Rota, och Jippes, och Heymans (B och/eller M?),
> och Cavazzano, och Rosa och femtioelva andra genier, fast på helt olika
> sätt.

Helt rätt! De flesta är bra, på sitt eget unika sätt.

Men om jag var *tvungen* att välja en (och utan att på något sätt ta hänsyn
till de manus de illustrerar) på grundval av ren teknisk skicklighet och
förmåga att kunna anpassa sin stil till utgivarens önskemål så skulle jag
välja:

Cesar Ferioli

- Grabben kan teckna alla Disneyfigurer utan problem.
Vidrigt begåvad och dessutom genomtrevlig. Han är våra dagars svar på
Gottfredson när der gäller bildlösningar och att ge figurerna karaktär,
(Måste infoga att det är delvis tack vare att Cesar bevisade för sina
chefer att det gick att göra en modern tappning av Musse i sina röda
kortbyxor som de klassiska byxorna är tillbaka.) och dagens svar på Paul
Murry när det gäller att ge figurerna appeal.

Jag kan inte nog tala mig varm för denne mycket skicklige hantverkare.

Fast det finns ju som Per-Erik säger "femtioelva andra genier" därtill...

/Joakim Gunnarsson,
som fick två av de snyggaste Bamse-sidorna nånsin (?) levererade till
redaktionen idag. Tony Darwiche har överträffat sig själv och mina vildaste
förväntningar med att teckna två supersnygga sidor med *människor* (inga
funny animals här inte) efter mitt manus. Två sidor med brinnande städer
och en grym Djingis Khan. Kommer i Bamse 3/00...