New World Order

Per Starback starback at ling.uu.se
Fre Okt 1 16:40:22 CEST 1999

För säkerhets skull testar jag att det funkar också. Testing testing.

Jag borde kanske säga nåt ankigt också när jag ändå skriver.
Jag kan t.ex. fråga om nån var på den blekenbergska lyxauktionen,
och i så fall kan rapportera därifrån?

Den tycks ha gett uppmärksamhet i media i alla fall, och fått den
typiska effekten att mer tidningar kryper fram. En kollega berättade
för mig att en kompis har en "perfekt"[*] 1949-a hemma och nu undrar
vad den skulle kunna gå för.

Vad gäller fulskickiga gamla ankor undrar jag förresten ifall nån med
känsla för sådant har nån spekulation om hur faksimilböckerna påverkar
deras samlarvärde. (Jag antar att dom inte har nån inverkan alls på
tidningarna i toppskick.)

Jag vet ju att en sån som jag som egentligen vill ha alla KA&C:o (även
om jag inte har bråttom alls) nu anser att jag har alla 1949-orna på
grund av faksimilböckerna. Om många är som jag lär efterfrågan minska
en hel del. Å andra sidan beter sig samlarpriser på mystiska sätt. Nog
har man kunnat se förr hur folk är ovilliga att sälja till lägre
priser även när priserna "borde" gå ner? Så om det är så kanske det
snarare leder till mindre handel med tidningar från 1950 i G än i
lägre priser?

Och det var allt från Kvacktuellt-ekonomi för denna gång.
I nästa avsnitt ska vi se vad se vad som händer om man slänger alla
exemplar utom ett av Godbit 4/84 mitt i Atlanten.

[*] Vad nu det betyder.