Repriser

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Ons Apr 5 09:33:31 CEST 2000

Jag läste i Stefan Diös inlägg på DCML att Don Rosas "Under glaskupan" kommer att repriseras i sommar. För mig verkar det märkligt, eftersom det är mindre än tio år sedan den ursprungligen publicerades (om än dock i MP) och med tanke på att det fortfarande finns opublicerade Rosa och serier av andra skickliga anktecknare, t. ex. Van Horn, som redaktionen rimligtvis borde prioritera framför 90-talsrepriser. Jag kan acceptera att förlaget publicerar Vicar- och Branca-repriser från 1980-talet (som man gjort i några år nu), men 90-talserier är lite väl magstarkt. Det verkar som om Serieförlaget börjat tillämpa samma reprispolicy för KA som för Bamse, där "läsaromsättningen" får anses större ("riskfritt" att publicera repriser efter 10 år) än för Kalle Anka (snarare 15 år eller mer). Varför inte istället publicera Strobl, Hubbard m.fl. från 60- och 70-talen, som även dagens unga läsare skulle -- tror jag -- uppskatta. Samtidigt har Egmont valt att inte publicera nya Lo$-serier, trots att Don Rosa uppenbarligen tänker fortsätta teckna dem. Märkligt!

Förresten, är det någon som vet när Don Rosas nya serier "Tre Caballeros" kommer i Sverige?

/Patrik