SV: Repriser

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Fre Apr 7 08:55:00 CEST 2000

STEFAN:

> [...]
> mellan utgåvor av samma serie, men det måste i så fall vara en "regel" med
> många undantag. Samtidigt håller jag med Anders Christian, som påpekade att
> den
> första publiceringen här kom i en tidning som alla kanske inte har sett.
> Det är
> ju många läsare som troget följer veckobladet, men kanske inte är lika noga
> med
> andra publikationer av typen Musse Pigg & C:o. Så mig gör det inte så mycket
> att få se "Under glaskupan" i repris. Jag tycker fortfarande det är en av Don

Jag är benägen att hålla med både AC och Stefan på den här punkten, MEN jag tycker ändå att förstapublicering skall gå före repris. Och varför inte istället samla alla Don Rosa-repriser i ett album eller bok av något slag. "Under glaskupan" (som det absolut inte är några fel på) är ju inte den enda DR-serien som publicerats i MP.

Jag har själv drabbats av MP-publicering av BRA serier, men det handlar om Van Horn. Jag prenumerade på MP när Don Rosa publicerades där, men har inte gjort det sedan 1992 och följdaktligen missat en del Van Horn-serier, som jag tvingats inhandla på begagnatmarknaden.

Med ett sådant resonemang torde det väl rimligtvis vara mer angeläget att reprisera "En gran att minnas", som ursprungligen publicerades i den obskyra publikationen Glada Julparaden 1988. Någon julparad jag har aldrig köpt vad jag kan minnas, men just 88:an har jag lyckats få tag på begnatmarknaden.

> [...]
> att
> vissa av de i Sverige ännu opublicerade långa Don Rosa-serierna dröjer,
> nämligen att de redan är publicerade i Danmark och Norge. Planeringen är ju
> mestadels gemensam för dessa länder... det är bara det att Sverige på sin tid
> inte alltid gav ut de bilagor som i våra grannländer innehöll serier som t.ex.
> "His Majesty, McDuck" eller "The Lost Charts of Columbus". Trist för oss
> Rosa-fans, men beslut som har fattats på en högre nivå än vår och av
> allvarligare skäl (läs: ekonomiska) än innehållsmässiga.

Om KA-tidningarna i Skandinavien nu har gemensamt material, och det tydligen är svårt för den svenska redaktionen att ändra i Egmont-ledningens planering, hur lyckades de då med konststycket att ta bort bilagor med Don Rosa-serier?

> [...]
> åren har vidtagit åtgärder som jag uppfattar som exceptionella. Man har
> nämligen avsiktligt lyft ut material som man fått sig tillsänt från Köpenhamn
> just för att i stället stoppa in sådana opublicerade Rosa-serier. 1998 var det
> "Bibliotekets beskyddare" och förra året fick vi "De tio avatarernas skatt".
> Det är alltså inte omöjligt för Sverige att någon gång då och då fatta egna
> beslut om vad som ska publiceras i veckotidningen, men utan att vara närmare
> insatt uppfattar jag det som en krånglig och kostsam process. Jag tror sällan
> jag har sett det utom i de här två fallen.

Oj!

 Däremot var det onödigt av mig att på
> förhand börja kvacka för högt om vad som ska ges ut i KA. Orsaken var ett
> inlägg på DCML (den internationella mailinglistan för ankism) som handlade
> just
> om denna serie. Då kunde jag av pur glädje inte hålla näbben stängd eftersom
> jag hade den väldigt aktuell och den dessutom, som sagt, tillhör mina absoluta
> favoriter.

Det får du gärna fortsätta med! Jag klandrar dig inte, och jag tror inte att andra ankister gör det heller.

/Patrik