SV: SV: Repriser

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Sön Apr 9 09:30:15 CEST 2000

Stefan:

Ang. Don Rosa-bilagor som togs bort i Sverige
> [...]
> sådana beslut som de tror är mest lönsamma. Kanske skulle jag kunna
> argumentera att Don Rosa har så många fans i Sverige att man utan tvivel
> hade tjänat miljoners miljarder kronor på extra lösnummer om man nu hade
> stoppat in de där bilagorna. Men jag vet inte om jag verkligen tror att
> detta är sant, och framför allt kan jag inte inbilla mig att de högsta
> ekonomiska beslutsfattarna skulle förstå ett sådant tänkesätt. Det är
> orimligt för dem... eller var det åtminstone på den tiden. Det är i alla
> fall 5-10 år sedan dessa bilagor kom (eller inte kom).

Det resonemanget köper jag till viss del. Jag anser mig vara rätt så väl bevandrad i företagsekonomi och är själv företagare, och alla någorlunda begåvade människor torde förstå att lönsamhet i det långa loppet är a och o inom näringslivet. Men för att få behålla sina kunder PÅ LÅNG SIKT kan ett företag inte bara tänka på en kortsiktig ekonomisk vinst. Även Egmont borde väl ha intresse av att ha nöjda kunder (även helårsprenumeranter) som fortsätter att köpa deras produkter. Lite kan de väl bjuda sina läsare på ibland (och då menar jag serier och inte hoppande spindlar och dylikt) även om det försämrar lönsamheten vid ett enskilt tillfälle (marginellt för en så stor förlagsgrupp som Egmont antar jag). Jag har för övrigt flera vänner som bara läser KA för Don Rosa, och följdaktligen endast köper tidningen när hans serier publiceras. Så någon skillnad borde det göra även i Sverige.

> Tänk om ändå ankisterna styrde jorden...

Jag sitter i alla fall i styrelsen för det kommunala bostadsbolaget i Gävle...alltid något!

Nog kvackat för din del (streck i debatten kan vi väl kalla det). Nu skall jag inte besvära koll. Diös på ett tag, men först vill jag tacka för de uttömmande svaren på mina frågor: TACK!

/Patrik