Moby Anka-heftet

Erik Horthe erikh at newmedia.no
Tors Aug 3 15:28:37 CEST 2000

Joakim Gunnarsson nevnte Moby-heftet i Digest Vol 1 nr 152:

<Jag nämnde för någon dag sedan att Beckbyxe-serien kommer vara med i
<Moby Duck samlingen. Fel, fel, fel av mig. Den både nämns och har
<illustration i förordet, men finns inte med i häftet.
<Sorry att jag rörde ihop det.

Siden jeg skrev dette forordet får jeg ta skylden for Joakims forundring.
Jeg kjente til tegneseriene som skulle være med i heftet når dette forordet
ble skrevet, men valgte å vise til andre historier også. Man kan selvsagt
diskutere om det er riktig å gjøre dette, eller om man bør ta for seg bare
de historier som vil finnes i heftet. Kanskje vil yngre ankister blir
forvirret, forundret eller rett og slett forbannet? Selv følte jeg kanskje
det var riktig å ta med noen Moby-fortellinger som jeg selv synes er bra.
Og - som jeg skrev i forordet, vi kan vel innrømme at flere av
Moby-fortellingene har temmelig svake manus. Det kunne forresten vært
morsomt å vite om denne setningen slapp gjennom? Heftet har ikke kommet ut
i Norge enda.

Ellers var det en nytelse (!) å få høre at Joakim syntes forordet var
interessant. Jeg skriver mange fakta-artikler i løpet av et år, mange er
inspirert av utspill her på listen eller artikler i det utmerkete
tidsskiftet Nafs (k). Likevel er det svært sjelden man hører reaksjoner på
arbeidet, så takk til Joakim.

Erik Hørthe