Moby Duck (Re: SV: Kusin Knase revival)

Anders Engwall Anders.Engwall at uab.ericsson.se
Tis Aug 8 09:54:57 CEST 2000

Tommy Svensson:

> den då Kalle och Moby letar efter en öken-
> skatt men bara hittar en tom kista, (vilken
> sedermera visar sig vara gjord av ett mycket
> sällsynt träslag, så att Kalle får råd att bygga
> ett lyx-utsiktstorn på Mobys skepp.) Den
> gick 1969 (tror jag.)

Stämmer. Det är "Kapten Kroks skatt" i nr 30 och 31
det året, och visst kan jag hålla med om att det
är en av de bättre Mobyhistorierna.

Andra jag minns som rätt schyssta är "På äventyr i
Söderhavet" (KA 7/69), där Zeke Varg (!) tar hyra som
Mobys matros, samt "Pärl-Erling på Dykön" (17/69).

Fast lika bra som Knase var han ju aldrig.