Kusin Knase revival

Anders Engwall Anders.Engwall at uab.ericsson.se
Mon Aug 14 10:13:04 CEST 2000

Per Starbäck:

> Nå, denna tidning är alltså kanske inget för oss som redan har
> tidningarna där serierna gått förr, men däremot kan den anbefallas
> ungankister som inte läst dessa serier förr.

Så sant. En publikation av detta slag är ju vad, såvitt
jag kunnat förstå, ganska många efterlyst. Själv har jag
dock aldrig trott att det skulle bli av, men si!

Efter att till slut ha kunnat tjuvtitta i tidningen har
jag dock en del mindre anmärkningar, alla kanske inte av
helt allvarlig art.

Det är för en stofil som jag en rätt märklig upplevelse
att se Knaseserier med "handskriven" text i prat-
bubblorna. Dessa serier kräva 1969 års typsnitt! Färgerna
var väl lite väl grälla, dessutom.

I "En hoppfull tillställning" har dessutom det som den
för Knases flickvän misstagna kängurun uppmanas att inte
sitta i ändrats från "småsandvikarna" till "snittarna".
Kvack och dubbelkvack!

Mest allvarligt är väl att urvalet kunde ha varit bättre.
De två D-kodade serierna kan knappast anses platsa, och det
finns betydligt bättre exempel inom subgenren med Kalle och
Knase som journalister än "Folk har inte humor".

Ta dock inte ovanstående som gnäll, det är ju fantastiskt
att dessa serier gjorts tillgängliga igen efter runt tre
decennier.