Självdöd

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Aug 23 01:53:09 CEST 2000

Det var en diskussion på listan om dödsfall i Disneyvärlden nyligen. Som
många påpekade förekommer sådant inte sällan i de tecknade långfilmerna...
det mest anslående exemplet jag har i tankarna är väl när professor
Rottigan låter katten sluka en berusad stackars muslallare, som har stört
ordningen på hans skurkmöte; praktiskt taget i bild. (Nästan i alla fall.
Och med reservation för att jag minns detaljerna fel.)

Men en mer intressant iakttagelse är väl denna:

För någon månad sedan (det bör ha varit den 27 juli eller däromkring) såg
jag att den utsökt lärde ankisten och historikern koll. Dick Harrison hade
en understreckare i Svenska Dagbladet som handlade om döden. Inte ens i ett
sådant sinistert sammanhang kan denna kulturella gigant låta bli att prata
om Barks och ankorna... jag har inte artikeln här, men han skrev något om
att Barks en gång hade skildrat ett självmord, men att scenen strukits av
hans redaktörer.

Det låter ju spännande. Jag funderade en stund och kunde inte komma på
vilket tillfälle detta skulle vara, vilket kändes en aning generande. Det
kanske är något jätteenkelt och jättekänt... och man skulle ju lätt kunna
fråga författaren direkt... men det är liksom roligare att slänga ut frågan
här på listan först...

Så: Är det någon som vet i vilket sammanhang Barks skulle ha skildrat ett
(censurerat) självmord i en serie?