In memoriam: Carl Barks

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Aug 25 19:37:43 CEST 2000

>Detta blir väl 7:15 svensk tid i morse.

Hm. PDT måste väl vara "Pacific Daylight Time", dvs amerikansk västkusttid
med sommartid. (Barks lokala tidszon i Oregon.) Och det brukar väl alltid
vara nio timmar dit, när vi är rätt i fas med sommartiden. Det skulle
betyda att rätt tid är 0915 svensk tid.

Det stämmer med Expressens sida

http://www.expressen.se/article.asp?id=40603

där f.ö. uppgiften om Knase nu är borttagen. Jag tycker det är en bra
artikel med vederhäftiga uppgifter och en fin illustration (ur "KA på
GRönland, om jag inte tar alldeles fel).

Aftonbladet har också en sida med denna nyhet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0008/25/kalle.html

Den är betydligt sämre, illustrerad med en gräslig
icke-Barks-allmän-Kalle-bild, och mer tveksam i sin faktaåtergivning.
Exempelvis föreslår man klockslaget 0615 svensk tid. (I så fall skulle väl
rätt dödsdatum vara den 24/8.) Dock uttalar sig Kenneth Andrén även här.

Slutligen tycker jag att den förnämlige koll. Hallin i Bryssel inte bara
vet hur man stavar till "In memoriam", utan också har valt ett utmärkt citat.

Med sjömansmössan vördsamt framför ankbröstet,