WWW

Kjell Crone kjell.crone at ifsab.se
Tors Dec 7 11:46:24 CET 2000

Johan Blixt:
>...scanna in sidorna som bilder och med en
>sådan datorversion har man inte mycket hjälp när
>man ska göra en webbversion.

Mitt scannerprogram klarar att göra en text eller html-fil av en bild.
Det medföljer alltså ett s.k. OCR-program (Optical Character Recognition).
Ibland blir det förstås stavfel, men detta är i alla fall bättre än att
knappa in allt från början.
För bästa resultat ska man skanna A4-originalen.
Och på den utspottade texten kan man förstås göra en efterföljande
stavningskontroll (t.ex i MS Word).
Jag har själv skannat in ett helt kapitel ur en bok, ca 40 sidor, på detta
vis.
Resultatet blev riktigt bra, trots att boken var var 100 år gammal och
alltså var "skrifven på gammel-svenska".

kjell