SV: Jul

Erik Palm erikpalm at hotmail.com
Fre Dec 22 19:48:38 CET 2000

Johan Rhen:
>Rent formellt är väl Animaland inte Disney. Om jag har rätt för mig är
>väl de kortfilmerna gjorda av en animatör som hoppade av från Disney för
>att starta eget, eller? Om det är en av de som visats tidigare i svensk
>tv så är det i alla fall sevärt.

Nej, Animaland är ju inte riktigt Disney. Det är en serie tecknade
kortfilmer som gjordes i England av David Hand (regissör till bl a Snövit) i
slutet av 40-talet. Man hade länge trott att alla Animaland-filmer var
försvunna, men för ett par år sedan hittades nio och alla dessa har visats i
SVT tidigare i år.

God jul!
/Erik Palm