Barks, återvinning.

Jonas Leonardsson jonas.leonardsson at ebox.tninet.se
Tis Jan 11 14:56:08 CET 2000

Hej!
Jag satt och läste förordet till GB15 och fastnade för detta lilla stycke om "Djurtämjaren" (1945):
"Barks kärlek till cowboylitteratur och -film visar sig i "Djurtämjaren", som  samtidigt ger en föraning om temat i hans senare klassiker "Bing! Du är hypnotiserad"(1952)."
Djurtämjaren handlar om hur kalle och knattarnas (katastrofala) försök att tämja ett vildhästsföl, vilket får till resultat att kalle blir hypnotiserad och knattarna hamnar i vattenhon. Då jag kommer att läser denna serie kommer jag att tänka på en liknade serie som utspelar sig på farmors gård. Den börjar nog med att en liten präriedvärgsvalp valp försöker knysta en höna, han blir  infångad och hamnar så småningom i farmors soffa som han gräver sig i genom. Den slutar med att alla (farmor, kalle och knattarna) blir nersmetade med resinolja av valpen.
När och var är dsenna serie publiserad?
Mvh
Jonas Leonrdsson
Rusthållsvägen 1