VHS (PAL och NTSC)

Aake Forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Mon Jan 17 19:02:44 CET 2000

Hej, det här handlar egentligen inte om ankism, men jag antar att
ankister hör till dem som råkar ut för dylika problem, nämligen:
Jag tänkte beställa ett antal av mig mycket eftertraktade videoband
(Simpsons) från USA, och dessa är rimligtvis i NTSC-format. Själv
har jag givetvis en PAL-bandspelare, och jag undrar vad som är den
enklaste lösningen. Går det till exempel att kopiera om man får tag i
en NTSC-spelare, och går dessa att få tag i?

Hälsningar
Gustaf Kugelberg

Det går att överföra om man har tillgång till svindyr utrustning.
Som regel är det billigare att köpa en video som klarar bägge
formaten. Jag har själv en sådan för ungefär 4 pix som dessutom
klarar en del enklare redigering, har väldigt bra bild och stereo.

Åke Forsmark