SV: kalle anka

Johan Rhen johan.rhen at mailbox.swipnet.se
Tors Jan 20 13:52:28 CET 2000

----- Original Message -----
From: Anders Christian Sivebaek <acsive at mail.mira.dk>
> Det her låter som en gave/extra-ting fra et KA/AA i 1985, jeg hade
selv
> singlen, og om det er den samme lærer en sanger nogle barn at spille
på
> redekam og synge om Anders And/Kalle.

Jag kan inte minnas att det följde med någon singel i Kalle Anka & C:o
1985. Säker på att den inte bara följde med i Anders And?

Johan Blixt:
>Och när jag ändå frågar så undrar jag om någon har texten >till Baloo's
sång "Var Nöjd" på svenska?

Jodå, jag har faktiskt en avskrift direkt från sången som jag skrev ner
för ett tag sedan:

Var nöjd med allt som livet ger (The Bare Necessities)
 Terry Gilkyson, svensk text Martin Söderhjelm
 (c) Disney
 [om inget annat anges är det Baloo som sjunger]
 [Baloo - Rolf Bengtsson]
 [Mowgli - Pontus Gustafsson]
 [Bagheera - Gösta Prüzelius]

Var nöjd med allt som livet ger
Och allting som du kring dig ser
Glöm bort bekymmer, sorger och besvär
Var glad och nöjd för vet du vad
En björntjänst gör ju ingen glad
Var nöjd med livet som vi lever här

Vart hän jag än strövar
Vart hän jag än går
Står djungel och snår
Kring mina spår

Jag älskar bin och deras bon
För honung är ju min passion
Och vill du av myror få munnen full
Så ta en titt under sten och mull
Och kanske smaka på dem
[Mowgli] Äta myror?!
Haha. Det är ju världens käk, kittlar dödsskönt i kistan
[Bagheera] Mowgli, se upp!
Var nöjd med allt du ser
Och allt som livet ger
[Mowgli] Men när?
Allt livet ger

Var nöjd med allt vad livet ger
Och allting som du kring dig ser
Glöm bort bekymmer, sorger och besvär
Var glad och nöjd för vet du vad
En björntjänst gör ju ingen glad
Var nöjd med livet som vi lever här

Om frukter dig lockar
Banan eller bär
[Mowgli] Aj!
Se till att du plockar
Dem utan besvär
Vill du plocka frukter av bästa klass
Så använd din höger och vänster tass
Men klorna dem ska du dra in
Så fort du ska ta dig en fin apelsin

Hoppas att du har förstått?
[Mowgli] O ja, tack Baloo.
[Bagheera] Oj, oj. Heh, så utomordentligt fånigt.
Come on katten, det svänger ju.

Var nöjd med livet som vi alla lever här
[Mowgli] Bland träd och bär
Vi lever här

Var snäll och klia min vänstra axel uppifrån, Mowgli.
Bara ett hårstrå längre ner. Där, åh där, åhh!
Det känns underbart! Åhh vad skönt.
Vi måste ha tag på ett träd. Här ska det klias till tusen.
[Mowgli] He, he. Du är kul du Baloo.
Det är gudomligt... Lite högre upp där...
Ha ha... Där satt den... Åhh där...

Oboy, det här är livet
Försök nu och koppla, hmm
Ta't lugnt, ta en sak i sänder
För låt mig säga dig en sak, lilla pysen
Är du flitig som ett bi
Ingen stajl, så jobbar du för hårt
Försök inte få, det du inte får
Försök inte nå, det du inte når

Har du förstått att det här är riktigt
Att vad som helst är mindre viktigt
Kan du utan besvär
Bli nöjd och glad med livet som vi lever här

[Bagheera] Ah, jag ger upp! Ja, jag hoppas han klarar sig.
Mowgli, ta och sjung med nu

[Baloo, Mowgli] Var nöjd med allt som livet ger
[Baloo, Mowgli] Och allting som du kring dig ser
[Baloo, Mowgli] Glöm bort bekymmer, sorger och besvär
[Mowgli] Ja du!
[Baloo, Mowgli] Var glad och nöjd för vet du vad
[Baloo, Mowgli] En björntjänst gör ju ingen glad
[Baloo, Mowgli] Var nöjd med livet som vi lever här
[Mowgli] Ja du!

---------
Får man fråga varför du vill ha tag på den?

Johan Rhen, koll. 2141
johan.rhen at mailbox.swipnet.se
http://home1.swipnet.se/~w-10744/