Re: Åsikter om ankismen

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Jan 21 15:50:46 CET 2000

Martin Mattsson:

>jag ska skriva ett skolarbete om bl a Ankismen. Därför skulle jag bli
>oerhört glad om Ni kunde hjälpa mig med följande fråga:
>Hur har Kalle Anka & C:O påverkat barnkulturen i västvärlden?
>Jag är medveten om att frÂgan är rätt s vid, men om ni p nÂgot sätt kan
>hjälpa mig vore jag väldigt tacksam.

Mycket riktigt ett stort ämne! Jag skulle önska att jag hade tid och
möjlighet att försöka fördjupa mig i frågan, men det går nog inte just nu i
alla fall.

Vad jag helt kort kan säga är väl att KA-serierna utan tvekan har haft en
stor inverkan i många år på mer än "bara" barnkulturen, framför allt i
Skandinavien och Italien skulle jag tippa. I mitt liv som ankist får jag
ofta anledning att diskutera Kalle Anka-minnen med för mig okända svenskar
i alla slags åldrar. Om jag ber dem nämna någon favoritserie från barndomen
är de sällan nödbedda. När det då händer att jag själv känner igen serien
de talar om (vilket oftast är fallet eftersom nästan alla minns Carl Barks
serier först, även om de inte känner till hans namn), så ser jag gång på
gång hur många människor får ett lyckligt skimmer i ögonen medan vi
gemensamt lockar fram halvt glömda minnen från en svunnen barndom. Det
låter kanske överdrivet romantiskt, men för mig är det inget snack om att
Kalle Anka sitter i den svenska folksjälen. Så många år som KA & C:o har
funnits... så många människor i så många generationer som har haft så
mycket glädje av dessa serier och som minns många av dem än i dag... Det är
starkt och tungt.

Men när det gäller mer djupsinniga sociologiska och kulturella analyser av
seriernas betydelse för samhället, så måste jag nog passa frågan vidare
till någon som är mer forskare än nostalgiker... fast inte innan jag
påminner om hur seriernas språkbruk främst under makarna Westrins
översättarepok bet sig fast i svenskan... de två praktexemplen är ju
"läskeblask" och "Långtbortistan"...

Lycka till, Martin! Skicka gärna ett exemplar av det färdiga arbetet till
NAFS(k):s kansli!