Bubblan spricker snart

Anders Gronlund skrab at yahoo.com
Sön Jan 30 14:37:29 CET 2000

Kalle Anka & Co från 1950-talet i skick VG-G har ett
märkligt högt pris i Seriekatalogen. Ett pris som inte
motsvarar dess värde. Antikvariat och dyl. brukar ha
svårt att sälja dessa tidningar. Vem vill betala 500
kr för en tidning som egentligen är värd ungefär 25
kr? Och inte lär efterfrågan öka när det nu kommmer
nytryck av dessa tidningar. Det lär bli denna
nyutgivning som definitivt får prisbubblan att
spricka.
Det är en gammal missuppfattning att en serietidning i
dåligt skick skulle öka i värde bara för att samma
tidning i toppskick gör det. De riktiga samlarna som
är beredda att lägga ner mycket pengar på tidningarna
vill ha så fina exemplar som möjligt. Därför stiger
priserna på exemplar i NM-M, och de lär även fortsätta
att stiga.
Om det finns någon som inte håller med mig om att
Kalle Anka & Co i dåligt skick från 1950-talet är
extremt övervärderade, så kan du väl höra av dig till
mig så att jag kan få sälja lite tidningar till dig.
Jag kan köpa tillbaka dom betydligt billigare så
småningom.

Anders Grönlund