Kalle i Finland?

bror.hellman@partena.se bror.hellman at partena.se
Mon Jan 31 09:23:52 CET 2000

> Sherlock Holmes NEVER said "Elementary, my dear Watson".

Inte i Conan Doyles böcker i alla fall... ;-)  Men i filmer så förekomemr
det.. och i andras Holmes-böcker.. ;-)

> Men nu måste få fråga, är följande sant:
>
> Donald Duck comics were banned from Finland because he
> doesn't wear pants.

Hmm... Jag kommer inte ihåg så mycket längre... men jag har för mig att det
var frågan om att en riksdagsman föreslog detta i en debatt i den Finska
Riksdagen...

Om det var på skämt eller allvar vill jag låta vara osagt... Men Svenska
tidningar rapporterade det som om det var allvar...

... men i div. mailinglistor så har Finnar och Finländare förnekat detta och
sagt att det var ett ironiskt uttalande som utan sitt sammanhang
rapporterades i Svenska tidningar.

Något förbud har i alla fall aldrig varit aktuellt enligt de finska ankister
jag känner.

Jag antar att detta blivit en vandringssägen till slut... men, men, jag kan
ju ha fel... Någon som känner till Finskt förbud?
Väldigt gammalt i så fall.

I Sverige har man dock på fullt allvar föreslagit att Kalle Anka och Bamse
skulel förbjudas på barnmottagningarna i folktandvården... Bamse är kvar,
men Kalle Anka har jag inte sett på folktandvården på flera år...

Om DETTA är ett officiellt beslut från någonstans högre upp som
Landstingsförbundet - det vet jag inte, men i Bålsta där jag bodde när det
begav sig så stod de lokala landstingspolitikerna (Uppsala?) och talade sig
varma för ett förbud, och min tandläkare skakade på huvudet,och beklagade
sig... men den gången överlevde Bamse i alla fall...

         Steamboat Willie