Donaldogenealogi

Fredrik Ekman ekman at lysator.liu.se
Tors Juli 13 22:04:12 CEST 2000

> Om jag begränsar min forskning? Intressant fråga, har inte funderat på
> det...

Problemet är ju nämligen, vilket jag själv och många andra upptäckt, att
det finns aldeles väldigt många olika släktingar, och efter ett tag blir
det mycket knepigt att passa ihop alla kusiner till höger och farbröder
till vänster. För att inte det hela ska bli helt ohanterligt får man göra
en massa friska antaganden om vem som är förälder till vem och liknande.
Det är i och för sig ankistiskt så det förslår, men kräver en del jobb.

Vissa gör då så att de begränsar sig, så att exempelvis alla italienska
och brasilianska serier utelämnas. Vissa, såsom Don Rosa, räknar i princip
bara Barks' serier (plus vissa klassiska Taliaferro och liknande). Själv
var jag intresserad av allt, men gav alltså upp efter några år.

Ett möjligen större problem, vilket påpekades av någon i NAFS(k)urirens
brevspalt efter Thomsons artikel, är att det inte är helt ovanligt att
släktskapet i översättning respektive original inte är detsamma. Det
klassiska exemplet är ju farbror/morbror Joakim. Vilken källa ska man då
lita på? Och hur gör man när originalet inte ens finns publicerat?

Nåja. Jag ska gräva lite bland mina papper under de närmaste dagarna, så
får vi se om något dyker upp. Helt säker är det inte.

  /F