KA 27/72 (Var: Olästa arkivex.)

Per Starback starback at ling.uu.se
Fre Juli 14 13:15:46 CEST 2000

Joakim Gunnarsson berättade om vår visit till Perssons antikvariat i
Malmö nyligen.

> (Karl-Erik Lindkvist var också med, men höll sig ifrån att köpa
> något ankistiskt kulturgods, utan nöjde sig med en intressant liten
> tidsskrift från mitten av 60-talet som beskrev den nya amerikanska
> flugan "rullboard". Jag som alltid trott det hette rullbräde.)

"Rullbord" stod det t.o.m. Men i rubriken talades det om
rullskridskor, så att man skulle förstå vad det handlade om!

> ... köpt in en rejäl dos med olästa arkivexemplar av div.
> Disneytitlar som dåvarande redaktören för Hemmets Journal, Önnerts
> (Res, för stavn.), lade undan från 60-talet till mitten av 80-talet.
> Allt fint inslaget i brunt omslagspapper och orört sedan det begav
> sig.

Aha, det kom fram vem det var som sålt av sina tidningar? Jag köpte
flera 70-talsårgångar av KA. Hittills har jag bara hunnit titta igenom
72-orna. Märkligt nog saknar 27--53 alla häftklamrar. I övrigt ser
tidningarna så pass snygga ut, så jag tvivlar på att de tagits bort i
efterhand. Kan säljaren ha plockat ex från tidningar som av någon
anledning aldrig fått några häftklamrar? Jag undrar vad som har hänt.

När jag jämförde dessa nyinköp med de tidningar jag redan hade märkte
jag också att reklamen på sista bladet på 27/72 skiljer sig åt:

		den jag hade			den jag köpte
insidan		reklam för Kalle		"En gnuggbild och en
		Ankas Sommarlov			pennstump" (Kalaspuffar
		samt reklam för Flooper		och Havrefras)

baksidan	"Nu kommer MINI-tennis!"	"Glass i Konsum och Domus"

flik		märken i Knattarnas Simskola,	ingen flik
		samt reklam för MINI-tennis.

Är detta känt? På framsidan står det "Vinn MINI-tennis!" vilket är
precis vad man kan göra på den normala baksidan, men inte på
glass-baksidan. Finns det nån förklaring, mer än att denna framsida
och baksida råkat kombineras av misstag? (Men varifrån kommer i så
fall denna baksida? Den finns inte som baksida på något annat
nummer från 1972 i alla fall.)

Har denna felaktiga version kommit ut i handeln eller till
prenumeranter i någon omfattning? Finns det fler som har en sådan
KA 27/72?

--
699