Donaldogenealogi

Mats Gustavsson aamt.gustavsson at vaggeryd.mail.telia.com
Fre Juli 14 21:53:54 CEST 2000

> [...]
>det mycket knepigt att passa ihop alla kusiner till höger och farbröder
>till vänster. För att inte det hela ska bli helt ohanterligt får man göra
>en massa friska antaganden om vem som är förälder till vem och liknande.
>Det är i och för sig ankistiskt så det förslår, men kräver en del jobb.
>
>Vissa gör då så att de begränsar sig, så att exempelvis alla italienska
>och brasilianska serier utelämnas. Vissa, såsom Don Rosa, räknar i princip
>bara Barks' serier (plus vissa klassiska Taliaferro och liknande). Själv
>var jag intresserad av allt, men gav alltså upp efter några år.

Jag är intresserad av allt, men där uppgifter går isär så går jag efter "de
stora", jag försöker alltså bedöma vilken tecknare som "betytt mest" för
Kalle Anka-fenomenet som helhet (Barks ligger som ni kanske förstår bra
till.)

>Ett möjligen större problem, vilket påpekades av någon i NAFS(k)urirens
>brevspalt efter Thomsons artikel, är att det inte är helt ovanligt att
>släktskapet i översättning respektive original inte är detsamma. Det
>klassiska exemplet är ju farbror/morbror Joakim. Vilken källa ska man då
>lita på? Och hur gör man när originalet inte ens finns publicerat?

Man ska alltid "lita på" originalet enligt mig. Det där "problemet" med
farbror/morbror Joakim uppstod troligen genom att de tidiga översättarna
inte kunde tänka sig att donaldogenealogi skulle vara något som skulle
engagera tusentals ankister i framtiden (vem kan klandra dem?) och därför
översatte de "uncle" som "farbror" vilket är ganska naturligt när man tänker
på det. Jag tänker i alla fall på "farbror" när jag hör eller läser "uncle".
(Kanske pga min livstidsdos av Kalle Anka-serier men ändå). Jag vet inte
heller om Barks hade klart för sig om Farbror Joakim var Kalles morbror
eller farbror när han uppfann miljardären. Men Joakim är Kalles morbror
enligt mig, inget snack om den saken. (Se Barks "Kappsegling över haven")

>Nåja. Jag ska gräva lite bland mina papper under de närmaste dagarna, så
>får vi se om något dyker upp. Helt säker är det inte.

Tack i alla fall.

/Mats