Knase hos Barks?

Anders Engwall Anders.Engwall at uab.ericsson.se
Ons Juli 19 07:43:25 CEST 2000

Patrik Öbrink:

> I Barksserien "Födelsedagen" (KA 9/77), andra sidan, första rutan
> säger Knatte: "Ta't lugnt, farbror Kalle! Du lovade kusin Knase att
> vara rädd om hans dykarutrustning!" Jag antar att det är ett verk av
> översättare Westrin, men vad står det i det amerikanska originalet?

"Take it easy, unca' Donald! You promised cousin Coot
you'd be careful with this diving rig!"

Apropå släktträd, är det bara jag som minns Joakims
kusin Lurk Anka, som antogs ha dukat under under en
sandstorm i öknen, men sen plötsligt dök upp livs
levande i KA 33/1968? Ett bra namn hade han, iaf.
Märkligt nog kallar han Kalle för "brorson Kalle".
försök få det att gå ihop, den som kan.