Släktskap

Anders Engwall Anders.Engwall at uab.ericsson.se
Tors Juli 20 08:49:55 CEST 2000

Lars Petrus:

> Kanke är "brorson" ofta bara ett familjärt uttryck av typen "bäste bror"
> i Ankeborg, inte något som alltid uttrycker fysiska släktband?

En annan förklaring av det aktuella exemplet, som slog
mig efter ett tag, kan ju vara att Lurk syftar till att
Kalle är Joakims brorson, och inte hans egen. Det är ju
Joakim han känner primärt (han säger nåt i stil med att
senast han såg Kalle kunde denne knappt säga "Kvack").
Hade nog blivit tydligare om han sagt "brorsonen Kalle".

Men som Fredrik säger, med kusin kan mkt väl avses
nästkusin/syssling/brylling etc, pss som man i
orginalamerikanskan kanske avser "second cousin" e dyl.

"Nästkusin" tror jag mig f.ö. ha sett i KA&C:o, däremot
tror jag inte det förekommit vare sig ngn syssling,
brylling eller tremänning. Fast därom kanske ngn annan
vet bättre besked?