I faderns, sonen...

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Sön Juni 4 09:05:30 CEST 2000

I senaste KA finns en serie där vi får se Teddies och Freddies mamma. Personligen är jag av flera anledningar tveksam till detta. Dels är det ett tydligt brott med (mot höll jag på att skriva) Disneys tradition, där det i princip bara förekommer farbröder, brorsöner, kusiner osv. Det kan väl vara rimligt att det i historiska återblickar, t. ex. Don Rosas Farbror Joakims liv, i viss utsträckning förekommer mödrar och fäder, men i "nutid" är förekomsten av sådana relationer mer tveksamma. Det känns som en onaturlig(!) "sexualisering" av ankorna, hundarna och mössen. Dels avmystifieras hela den här drömvärlden. Det jag hela tiden tyckt varit så fascinerande med framför allt ankserierna är att allt inte är givet och att läsaren får lista ut en hel del själv. Vem är knattarnas far, hur är Ludwig släkt med de övriga ankorna (om han överhuvudtaget är det), vem är Teddies och Freddies mor och varför bor det bara ibland hos Musse osv. Om en efter en av dessa dyker upp i serien skingras mystiken och det är inte roligt längre...

Om utvecklingen fortsätter så här kanske vi i fortsättningen t. ex. får se Långben i den i mitt tycke osannolika papparollen, precis som i TV-serien.

Men det är kanske bara jag som är konservativ på den här punkten. Kanske är det en vanesak. Jag har alltid accepterat och funnit det naturligt att Zeke och Lilla Varg är far och son - så har det ju alltid varit! Vad tycker ni andra?

/Patrik