Kvacket

Per Starback starback at ling.uu.se
Sat Juni 10 01:09:24 CEST 2000

Olof Siverbo:

Erik Palm:
> jag har länge undrat om inte detta är ett lite
> bortglömt område inom den svenska ankismen. För det finns så MÅNGA
> intressanta kortfilmer utöver Steamboat Willie, The Band Concert och de
> andra välkända att upptäcka och studera!

Visst är det ett ofta försummat område. Vilka filmer man ska plocka
fram beror förstås på frågeställningen, förresten. Det är ju inte
riktigt samma filmer som är bäst, som är mest intressanta och som är
"mest klassiska" som var Olofs väl formulering med det där besvärliga
ordet "klassisk" som kan betyda så mycket. (Det fanns många olika bud
om vilken Disneylångfilm som är den sista klassiska på diskussionen på
Ankon t.ex.)

Jag vet inte själv riktigt vad jag menar med klassisk, men det hjälper
att filmen verkligen ses. Att vara eller ha varit en julaftonsfilm
bidrar, t.ex., och kanske också att ha ha setts ofta eller under
särskilt "klassiska" tillfällen på NAFS(k)-möten. ("Pigs is pigs" är
t.ex. rätt klassisk i den kategorin, fast den är väldigt sen.
För att inte tala om Deputy Droopy som jag såg sömndrucken om och om
och om igen på Ankon i Kungälv och skrattade så jag grät. Äh, stryk
den förresten, det är ju inte ens en Disneyfilm!

> Några av mina favoriter är:
> The Ugly Duckling (1939)

Ja! Den såg jag första gången på ett möte i K.N.A.T.T.A.R.N.A.
i "klassisk" tid och den gjorde ett sånt där intryck som gör att den
känns klassisk. Och den stackars ankan låter så roligt!

> Truant Officer Donald (1941)
Grym! (Och det är ju bra!)

> Donald's Crime (1945)
Klassisk skunk! Och bra överhuvudtaget!

Övriga du nämner har jag inte sett (så alltså är dom inga klassiker!),
eller så har de inte gjort några större intryck på mig. (Mickey's Fire
Brigade har jag sett i alla fall.)

(Att skaka fram egna favoriter istället för att bara kommentera andras
är för jobbigt...)

/Per