Långtbortistan

Berndt-Inge Petersson berndt-inge.petersson at natverkstan.net
Mon Juni 26 11:52:29 CEST 2000

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med några frågor om begreppet/landet
Långtbortistan.

Vad jag vet är översättaren Westrin upphov till det svenska namnet. Jag har
också en vag bild om sand och araber, men jag misstänker att det är en
efterhandskonstruktion. Mer än så vet jag inte. Jag har tittat i de
Jag-böcker jag har, Kalle, Joakim, Musse och Långben, men utan att hitta
något. Förekommer det där? Jag har också sökt på webben men bara fått
träffar på sånt där namnet omnämns men inte förklaras eller leder vidare.

Sådant som jag undrar över är bland annat följande:

Var är det tänkt att ligga ungefär?
Vad heter det på engelska?
Något äventyr där det förekommer? (Gärna från någon av Jag-böckerna)

Koll. 1840