Attic Antics af... Barks?

Ole Reichstein Nielsen ole.roc at get2net.dk
Sat May 20 19:41:47 CEST 2000

Tommy Svensson frågar:

> Fråga 3. Vem har tecknat serien med Farmor anka, Kajsa,
> Piff & Puff, Svarte Petter och Mårten i KA nr 41/70?
> I alla index så står det att Barks har ritat den,
> men han ritade väl bara originalet (i KA 4/52.)

Jag har säkra informationer från den stora danska expertan
i tidliga Egmont-tecknare, Søren K. Olesen.

Om (ja, om :-) han er rätt är det Hans Højdorf, som mestans
tecknade Musse-serier, men ganska många "remakes" af Farmor-
historier i tiden är i hans stil.

Tyvärr har den enda störra expertan i alla Disney-tecknare,
Alberto Beccatti, identificerat en af dissa som vårande
tecknat af Niels Rydahl, som man kännar igen från ganska
många covers från midt i 60:tallet.

Själv kan jag båra säga, at det inte får vära Rydahl. Men
tro inte als på alle informationer i inducks om dissa frågor.
Mycket er baserat på gissar och lôsrevna informationer från
Alberto, som inte har kunnat verificeras.

oLe
_U