Ord och spel

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis May 30 09:12:33 CEST 2000

Per om Alfapet/Scrabble i Ankeborg:

>Jag skulle helst inte se någondera spelet ifall det går att byta ut
>det till damspel eller nåt utan att handlingen blir lidande. Lika lite
>som ankorna dricker Coca Cola eller åker Toyota-bilar tycker jag att
>de ska ägna sig åt produktplacering när de spelar spel. Visst "känns"
>Alfapet/Scrabble på många sätt som ett spel som schack, mahjong eller
>canasta, som ingen kan göra ägandeanspråk på, men så är det ju
>faktiskt inte, utan de båda spelen är ägda produkter skyddade
>med upphovsrätt och varumärkesrätt, dvs. mer som Monopol, Cluedo och
> [...]

Bra poäng som jag i princip håller med om, men jag vet ändå att jag kan
tänka mig att bryta mot den ibland. Monopol har förekommit i ett par serier
under min tid, och jag har inte känt det nödvändigt att byta ut namnet. Det
är väl det mest etablerade varumärkesspelet i folks medvetande, men
förvisso ett varumärke. Kanske vore det bättre att i serierna byta ut
namnet mot "Oligopol" eller nåt...

På ett sätt påminner denna diskussion om huruvida man ska använda riktiga
namn på personer och platser eller fantasinamn. Och som vanligt blir svaret
"ibland". Det är väl rätt självklart att både Klondike och Långtbortistan
ska finnas i serierna... kanske inte lika självklart att både Mellvis
Pressby och Theodore Roosevelt har sin plats i olika sammanhang. Men jag
använder gärna båda sorterna. Oftast fantasinamn, men ibland riktiga namn
när det antingen är en (historisk) person som det helt uppenbart och
korrekt handlar om (Leonardo da Vinci och såna), eller när någon nämns i
förbigående utan att ha med handlingen att göra. Då kan det ibland vara kul
med ett äkta namn. Och varumärken... Schabillac eller Rolls Royce? Återigen
oftast fantasinamn, men nog kan det hända att ett verkligt namn slinker in
ibland även om det går att betrakta som otillständig gratisreklam.

Och det kan vara lyckat eller inte. Minns när turistchefen i Ludvika
uttalade sig i lokaltidningen när Kalle Anka talade om att resa på semester
dit för något år sedan...