SV: Ord och spel (Var: Hrmpf...)

Hobby-Importen (Jens Lindell) hobby.importen at swipnet.se
Tis May 30 17:52:26 CEST 2000

----------
>Från: Per Starback <starback at ling.uu.se>
>Till: ankism at stp.ling.uu.se
>Ämne: Ord och spel (Var: Hrmpf...)
>Datum: tis 30 maj 2000 00.45
>

>Vad gäller "skateboard" så kommer jag ihåg från när jag var liten på
>70-talet att det togs upp i pressen vad dessa tingestar egentligen
>skulle heta. Jag tyckte diskussionen var konstig, eftersom den såg det
>som en *ny* fråga, men det hette ju redan rullbräde! I alla fall i Kalle
>Anka.
>
>I Svenska språknämndens ordbok _Nyord_ listas 1976 som första kända
> [...]

Har ett bestämt minne av att ha sett uttrycket "rullbräde" även i Dennis
från sextiotalet och även i en annan serie med en flintskallig typ vad
han nu hette. När en klasskamrat kom från USA -76 så hade han med sig
en planka på hjul som han försökte misshandla övriga klassen med.
Har aldrig tänkt över det men några få av oss kallade det "rullbräde"
och resten hade inget namn på plankbiten alls (skateboard var absolut
inte etablerat). Detta bör innebära att vi med "rullbräde" bestod av
serieläsare! Hmmm, tänk vad man kan missbedöma männniskor! :-)

Jens