SV: Plagiat??

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Sön Nov 19 10:53:35 CET 2000

Stefan Persson skrev:
> Om du vill ha ett annat exempel på en mycket uppenbar parodi, kan jag påpeka
> att "Landet på andra sidan" (pocket 248) har hämtat i stort sett allting
> från J.R.R. Tolkiens böcker. Och det finns många flera exempel, framför allt
> i italienska serier. Hur lik en parodi får vara originalet vet jag inte.

Kan tillägga att italienarna gör dessa parodier högst medvetet.
Sedan samlas de i fina album med hårda pärmar under titeln "Le Grande Parodie Disney". Bör ha utkommit ett sjuttiotal album vid det här laget.
Det album jag har är nummer 65 (Med serien Musses inferno, där Musse och Långben besöker helvetet! Ej publ. i Sverige.) som kom i december 1998.

/Joakim Gunnarsson.