Plagiat??

Germund Silvegren germund.silvegren at mbfys.lu.se
Sön Nov 19 15:41:14 CET 2000

At 13:29 2000-11-19 , you wrote:
>"L'inferno di Topolino" (1949) av Guido Martina och Angelo Bioletto? Är den
>bra? Man kanske skulle försöka få tag på den... Behöver man ha läst Dante
>Aligheris "Divina Commedia" för att uppskatta serien?

L'inferno verkar vara en lite rörig serie men eftersom jag bara har den på
italienska har jag inte läst den i detalj. Le Grande Parodie har den
fördelen att de innehåller rikligt med artiklar om verken serierna baseras
på så jag betvivlar att du måste läsa hela La Commedia för att uppskatta
serien. Den skiljer sig definitivt från dagens Disneyserier. Utmärglade
djur, förlorade själar, djävlar med piskor, sadistiska tandläkare, Stora
stygga Vargen sprängs i luften och springer runt som ett levande skelett
etc etc. I ett avsnitt rider dessutom Musse och Långben t.o.m. runt på en
mycket Gottfredson-inspirerad kamel :)
/germund