The Coin och Attaaack

Martin Berglund delamothe at swipnet.se
Sön Apr 1 12:56:08 CEST 2001

Anders Christian:

 >Aha! Gleder mig til at se den. Mynterne er vel
 >guldfarvede, selv om den sølv quarter som har en
 >central rolle jo burde være sølvfarvet, ikke?
 >Derimod har figurerne forhåbentlig deres egne
 >sædvanlige farver og pengetanken ser vel ordentlig ud?

En snabb jämförelse med färgerna i Picsou och KA 14 för "The Coin"/"Mynt på
villovägar"

I Picsou är alla mynt silverfärgade, Joakims damasker är vita, Bingen är
guldfärgad (med dollartecken), Joakims käpp är brun...

I KA14 är alla mynt guldfärgade, Joakims damasker är blåa, Bingen är grå
(med JvA), Joakims käpp är blå... (standardfärgläggning för KA alltså)

Det finns fler småskillnader. Tråkigt att man inte använder Picsous
färgläggning, särskilt tonövergångarna (då och då ser man någon
färggradient i den svenska tidningen, men det är ju inget mot Picsous
sprudlande färger som verkligen ger djup i bilderna)
Enligt Rosa finns det inget som hindrar Egmont från att använa dessa
färger, själv tror jag att det kan handla om en ovilja att ytterligare
skilja Rosas serier från de övriga i tidningen...

"Försvarsvapen"
"Mot tår"
"Mot fingrar"
"Mot stegar"