(no subject)

Martin Berglund delamothe at swipnet.se
Mon Apr 2 12:49:24 CEST 2001

Patrik:

 >Som jag tidigare nämnt tillhör den serien också mina favoriter,
 >men vad heter den egentligen på svenska? Jag har alltid trott att
 >den heter "Den gamla borgens hemlighet" men när jag läste den
 >härmodagen upptäckte jag att den heter "Det gamla slottets hemlighet",
 >åtminstone i Jag, Farbror Joakim. Vilken är den ursprungliga svenska titeln?

Hmm, den hette visst "..slottets..." i Norge och "...borgens..." i Sverige,
*förutom* i Jag, Farbror Joakim (som för mig är den heliga gamla boken, det
var nämligen den som min bror läste högt för mig ur när vi satt i bilen på
semester i skottland då jag var tre år)
Vad som definitionsmässigt skiljer en borg från ett slott är jag inte helt
säker på. För mig är en borg mer en grovhuggen gammal befästning, medan ett
slott är mer tillsnitslat. Båda passar dock in på Von Anka-borgen/slottet i
mina ögon...

Anders Christian:

 >...Men fakta er at der ville
 >være precedence for det, både fordi sølvmønter it
 >anken er vist i visse serier fra 60'erne og nu i
 >Barks-bogen, desuden er 3 af de 7 forskellige danske
 >mønter af et sølvfarvet metal (aluminium??), 2 ligner
 >kobber, og kun 2 ligner guld. Hur er det egt. i
 >Sverige? Der er der vist endnu flere sølvfarvede?

10-kronan i Sverige är guldfärgad, och vi har någon ny eländig kopparfärgad
50-öring som man aldrig hittar när man behöver den. Men det är ju nya mynt,
så nej, det finns ingen bra anledning att ha guldfärgade mynt i bingen i
Sverige heller. (utöver tradition)

 >Egmonts sævanlige klik-og-fyld-ud-farvelægning passer
 >efter min mening godt nok til de fleste andre serier.
 >I hvert fald passer farveovergangene ikke mine øjne i
 >Barks-serier, sådan som vi ser dem i Barks' bedste,
 >men det er fordi vi ikke er vant til det.

Jag håller med om att det skulle kännas ovant med den typen av färgläggning
i Barks serier, men det finns fler tecknare vars bilder skulle kunna dra
fördel av den sortens färgläggning, Marco Rota, t.ex...

/Martin Berglund
Malmö