SV: Den Kompletta Årgången?

Germund Silvegren germund.silvegren at mbfys.lu.se
Ons Apr 4 14:27:32 CEST 2001

>Jag kan varmt rekommendera att söka på antikvariat när det gäller
>ankor från det sena femtiotalet fram till 1962 samt årgångarna 1966
>till första halvan av 1968 då Kalle- tidningen återhämtade sig
>kvalitetsmässigt en kort period. De bör inte vara särkilt dyra om
>man nöjer sig med lässkick. Dessutom är det riktigt kul att jaga
>rätt på fortsättnings-serier man saknar i samlingen och läsa de
>sorgligt bortglömda Strobl serierna från det sena 60-talet. Go for
>it! (Glöm 70- och 80-tals tidningarna, livet är för kort och
>lägenheter för små.)

Jocke har i princip rätt men missar årgångarna 1975-1977 (eller
egentligen går nog gränsen vid KA 15/1978). Dessa år publicerades en
mängd gamla serier som aldrig tidigare gått i Sverige och antalet
sidor av de klassiska amerikanska tecknarna steg drastiskt. Det
berodde naturligtvis på att KA bara var månatlig de första 8 åren och
det redan tidigare hade gått en massa material i USA som helt enkelt
inte fick plats i KA på direkten. Av någon anledning fick förlagen
upp ögonen för dessa serier 1975. Ytterligare ett skäl är att det
finns 52 danska nummer av KA från 1959 och de serier som gick i de
danska tidningarna som inte har någon svensk motsvarighet
repriserades i mitten av 70-talet. Det är därför det står "Favorit i
repris" på både Barks "På rymmen från rikedomarna" (KA 2-4/77) och
Murrys "Den märkliga magneten" (KA 23-25/77) trots att ingen av dem
gått i Sverige tidigare. Rekommenderas varmt!
/germund