SV: vem bestämmer namn?

aake forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Mon Apr 9 09:03:37 CEST 2001

 > För min egen del finns det massor av olika aspekter som kan
 > spela in när
 > jag ska välja namn på nya bifigurer. Ibland, särskilt när
 > det gäller serier
 > av Don Rosa, diskuterar jag saken med författaren för att se
 > om namnet har
 > någon finess eller förankring som jag inte har sett. Men för
 > det mesta
 > litar jag på mitt eget omdöme. Vad som säkert kan hända
 > ibland är att ett
 > "fånigt fantasinamn" som man hittar på råkar bäras av någon person i
> [...]

När jag gjorde Gösta Grävling gjorde vi en serie där
kommunen finanserade sin telefonväxel genom att ha
såna där sexlinjer. Vi döpte telefonisten till ett sånt
där fånigt bratt-namn och dessvärre visade sej att det
verkligen var en som hette så. Till råga på eländet
hade maken patentskyddat sitt namn på nåt sätt. Det
var inte bra...

Åke Forsmark