Carl Barks Litografier

Magnus Knutsson magnusk at algonet.se
Sön Apr 15 21:46:19 CEST 2001

> Carl Barks.
> Another ainbow heter ett företag i Usa som givit ut Barks
> litografier sedan 1982.Här i Sverige har företaget Daca'rt givit ut
> litografier sedan 1992.
> Deta är INTE vanliga signerade färgplanscher det borde du väl
> förstå med tanke på priserna.Gold plate Litografierna är endast
> utgivna i 100 ex.
> Ta en titt på denna sida där finns en del andra motiv som Another
> Rainbow givit ut som Litografier.
> http://www.seriesam.com/barks/art_dp8197.htm
>
> Så även om det är sensationellt så är det så att Barks har givit ut
> [...]

Jag har faktiskt kommit i kontakt med några sådana tryck och har inte
varit litografier. Vidare har jag läst beskrivningar att hur tryck av
Carl Barks har skapats och där har det framgått att det är någon
form av affischtryck.

 Att det är en litografi kan man märka på flera olika sätt, bl a på
pappret, som är tjockare och mjukare än vanligt tryckpapper. Varje
tryck görs för sig och man trycker så hårt att det blir en tydlig kant
efter plåten. Det är också knepigt att trycka flera färger, som vanligtvis
har men en färg för varje plåt, vilket gör passningen till ett problem.

Men mest märkt det naturligtvis på själva teckningen. Konstnären
tecknar direkt på plåten och kan alls inte göra så mjuka fördrivningar
och andra schatteringar som när man målar. Och det framgår klart
att Barks bilder är reproducerade efter målningar på samma sätt
som när man gör affischer.

Att man kallar det för "litographs" kan ha och göra med att man
USA kallar offsetteknik för "litographi". Men nästan allt tryck
nu för tiden är ju offsettryck. Och Veckorevyn är sannerligen
inte en litografiportfölj!

Nu påpekar jag inte det här för att förringa Carl Barks konstnärlighet.
Men de som köper ett tryck av Carl Barks bör ju få reda på vad det är!

   Hälsningar Magnus

  Magnus Knutsson 08-647 70 17
  Solberga Ängsväg 12
  125 44 Älvsjö  magnusk at algonet.se