Carl Barks Litografier

Magnus Knutsson magnusk at algonet.se
Mon Apr 16 07:26:15 CEST 2001

> Reproduktionerna av Barks oljemålningar är förvisso inte *äkta*
litografier
> av Barks, eftersom han inte framställt originalplåtarna. Men offset är ju
en
> "indirekt litografisk plantryckmetod" (enligt Nationalencyklopedin), så
att
> kalla de här utgåvorna för litografier är väl inte helt fel, bara man är
> noga med att tala om bakgrunden.

> Tryckmetoden är mer komplicerad än för en vanlig offsetaffisch. Varje ark
> trycks mellan 10-16 gånger (varierar beroende på utgåva) med en färg i
> [...]

Här har vi expertsvaret. Den här killen vet hur Carl Barks tryck är
tillkomna.
Och svarat är "nej", det är inte litografier. Och varför är det svaret
"nej"?
Jo för att litografi är i likhet med träsnitt, etsning, torrnål m m en form
av konsthantverk. Och det som utmärker konsthantverk är att konstnären
själv utför det.

Som framgår att Gregers svar rör det sej om reproduktioner, förvisso gjorde
i en mycket seriös teknik. Men i alla fall. Och det faktum att plåtarna
förstörs
hindrar ju inte att man kan göra nya reproduktioner av samma målning.

Men... vilket jag påpekat tidigare, detta är ingen attack på Carl Barks,
jag har den största beundran för honom. Dock vill jag säga att han
är en mycket bättre tecknare än målare. Fast kom jag över ett sådant
här tryck till ett rimligt pris skulle jag självklart hänga upp det på
väggen.

   Hälsningar Magnus

  Magnus Knutsson 08-647 70 17
  Solberga Ängsväg 12