Kvack!

Peter Nyrén peter.nyren at hallucination.se
Sön Apr 22 16:48:42 CEST 2001

Re: Böjningen av "Kvacket" i plural.

Med skräckblandad förtjusning ger jag mig in i denna för ankistkretsar ljuvligt
typiska debatt. Skräcken kommer sig av att jag vet hur många lingvistiskt och
grammatiskt bevandrade knappologiska kollusorer som häckar i cyberrymdens mörka
skrymslen och att de bara väntar på att få påpeka att sekundär motvalls
korsyftning i genitv slutade användas i rikssvenska på tjugotalet, även om
belägg påträffats så sent som 1952 , varvid de kopplar ett lämpligt ankistiskt
citat till användandet, vanligtvis bekräftande att översättare Westrin hade ett
holistiskt synsätt på pluskvamperfektproblematiken (i motsats till Barks).
(Vilket Barks dementerade i en intervju med Mike Barrier den sjätte septober
1976 ( e.m. GMT), återgiven i de apokryfiska förarbetena (ej utgivna) till hans
(Barriers) berömda biografi.)

Och vem vill bli tillplattad på detta vis?

Men eftersom jag en gång hittade på titeln Kvacket och var bladets förste
redaktör, tar jag risken. Dock väljer jag att inte att luta mig mot lingvistisk
sedvanerätt, utan åberopar istället upphovsmannens rättigheter att styra
användande av verk och namn för att hävda att det det naturligtvis kan och ska
böjas ett kvack, flera kvack. Detta i direkt parallell till en (k)urir, flera
(k)urier. Att namnet har en bestämd form i huvudet får ju inte förhindra att
man förstår och erkänner namnets rot och ursprung (kurir resp. kvack). Det är
onödigt att göra sig mer dum än man behöver.
(Observera att dessa "kvack" då naturligtvis ska skrivas med liten bokstav.)

Flickus, flackus, flum.

Peter Nyrén
koll.452