Tankar om NAFS(k) II

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Apr 23 12:49:38 CEST 2001

Kjell:

>Det finns massor av liknande exempel: Aftonbladet, Expressen, ...
>Om någon skulle säga "Jag vill ha en Express", skulle man knappast förstå
>vad som avses.

Hö-hö... det har jag hört ofta och säger säkert själv ibland... I fallet
med konkurrenten är det väl ännu tydligare. Är det särskilt underligt att
höra någon stå i en pressbyråkiosk och be om "två bananer och ett
Aftonblad"? Låter rätt normalt tycker jag, om man nu bortser från att undra
vad folk ska ha bananer till, eller varför de vill läsa Aftonbladet.

Däremot har jag aldrig hört någon be om en "Dagens Nyhet". Ska man betala
för en dyr tidning vill man nog ha åtminstone två nyheter för pengarna.

Men visst, normalfallet är ju att använda hela varunamnet. För att ta ett
exempel från den stora svenska poesin så är det väl i nån av de klassiska
revyerna som Tage, till tonerna av Taubes Gustaf Blom, kommer körande till
macken för att tanka gasolin till sin svarta limousin och i förbifarten
passar på att för firmans kontokort inhandla tillbehör på Texacos kontor:
inte bara en lina och en pyts och en LP-skiva Beatleslåtar spelade av
Schütts, utan också en back med gin och calvados och

    en solhatt, en Expressen och en fällstol från Borås.

Men det är ju valt för att passa in i visans rytm, förstås. Och Shell har
förresten bättre urval än Texaco av snus och kosmetik, och Gulf har bättre
biffar i sin blodiga butik. Jo, jo.

>Det finns en skoaffär som heter "Din Sko", säger någon "Jag ska gå in på Min
>Sko"

Men SNÄLLA Kjell... det kan man ju VERKLIGEN inte säga... skon är ju inte
MIN förrän jag har köpt den! Å andra sidan kanske singularformen tyder på
att kunden förväntas avvika med endast den vänstersandal som finns i
butiken för utprovning...