SV: Ankism eller Disney?

-= Steamboat Willie =- steamboat.willie at chello.se
Sat Apr 28 03:08:29 CEST 2001

> Och vad står egentligen "Ankism" för EGENTLIGEN?

  Ankism för mig har alltid betytt läran om - och allting annat som rör -
Disney och anknytningar därav...  :-)

Den stora skillnaden för mig - och där finns det säkert skilda åsikter -
rör snarare ordet "ankist" och vad som gör en person till "ankist".

Jag personligen tycker nämligen att det inte räcker med att vara
kollusor eller samla på mint-exemplar av Kalle Anka & C:o 1/48
för att vara ankist. Nej, jag ser det ungefär som skillnaden mellan
en frimärkssamlare och en filatelist. Alltså att en ankist är en
person med ett litet specialintresse för hela eller delar av
ankismen och lite djupare än att t.ex. bara samla på ankor i
bakelit eller liknande utan att vara intresserad av någon av
de världar och/eller begrepp som kommit ut ur alla de skilda företeelser
som kommit fram ur - ursprungligen - Walt och Roy (d.ä.) Disney och
alla de som arbetat och skapat allt detta under Disneys varumärken.

Allt 100% klart? ;-)

// Steamboat Willie