Kalle Anka och guldskatten

Olof Siverbo osiverbo at hotmail.com
Tors Aug 2 10:39:30 CEST 2001

Erik Palm:
>Idag har jag inhandlat och läst den kanske märkligaste Kalle Anka-serie jag
>träffat på; Kalle Anka och guldskatten, WDS 7/63. Jag antar att den är av
>italienskt ursprung. Är det någon som vet något om den; t ex
>tecknare/författare, om den är någon sorts parodi på någon känd historia,
>etc? Jag blev ganska förvirrad när jag läste den...

Guldskatten, ja! Den tycker jag om!

Serien är mycket riktigt italienskt. Enligt INDUCKS är den skriven av Guido
Martina och tecknad av Pier Lorenzo De Vita. Den publicerades första gången
1959.

Originaltiteln är tydligen "Paperino e l'oro di Reno ovvero L'anello dei
nani lunghi". Det enda jag förstår av det är "l'oro di Reno", som borde
betyda Rhenguldet. Serien är en (mycket märklig, men skojig!)
parodi/pastisch på berättelsen om Rhenguldet, som väl är någon sorts tyska
legender. Richard Wagner har gjort opera av dessa legender, och utan att ha
sett/hört operan gissar jag att det är den som serien är baserad på. (Off
topic-citat: "Varje gång jag hör Wagner får jag lust att invadera Polen!"
/Woody Allen)

Det finns en liknande serie som också publicerades i WDS i mitten av
60-talet och som handlar om Münchhausen, men den är inte lika bra. I INDUCKS
framgår att det finns ytterligare ett antal parodier av De Vita. Vore kul om
Egmont samlade ihop dem i en tjock bok, men sannolikheten för det är väl
inte jättestor.

/Olof