Re: några små funderingar

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sat Aug 4 21:09:32 CEST 2001

Magnus Bark:

>* När jag då och då läser gamla pocket-böcker (innan nummer 30 eller
>   så) dyker det i textningen ibland upp ett sätt att förstärka ord som
>   jag aldrig sett någon annanstans; man använde punkter, exepelvis
>
>   S·T·A·N·N·A  T·Å·G·E·T!!!
>
>   Min fråga är om det var ett arv från de italienska originalen, eller
>   om det var ett lokalt påhitt hos någon textare?

Enligt min uppfattning så är svaret absolut det sistnämnda. Jag har också
lagt märke till detta fenomen och vill koppla ihop det med en bestämd
person, nämligen den högt värderade koll. Gerd Mattsson som i många år
textade pocketar, Guldböcker och mycket annat. Nu sysslar hon bland annat
med korrläsning till KA & C:o.

Väl att märka har jag inte frågat Gerd själv för att bekräfta saken
eftersom min tid är begränsad, men min tydliga minnesbild är att
skrivsättet med punkter förekom i henns tidiga alster. Jag har inget minne
av att någonsin ha sett det i de italienskspråkiga serier jag kommit i
kontakt med. För det mesta tyckte jag nog, och tycker väl fortfarande, att
traditionell fetstil är ett bättre sätt att markera ord.

Däremot undrar jag om du minns riktigt rätt när du nämner pocketnummer 30.
Jag hade i alla fall för mig att pocket nr 47 från 1982 var den första KAP
som handtextades, och kanske den första Disneypublikation över huvud taget
åtminstone i den vågen. Dessutom var det den första av de totalt 18
pocketar som jag översatte fram till 1988, och det vet jag alldeles säkert.

>   Mer Spökplumpen! Denne min favoritskurk har ju knappt setts till
>   sedan storhetstiden på sjuttiotalet.

Håller helt klart med när det gäller favoritskapet! Inget går upp mot en
äkta 60-70-talsplump. Jag minns att det kom ett återupplivningsförsök med
ett antal serier nånstans i slutet av 80-talet eller så, men det var
sannerligen ingenting att hänga i skurkgranen...