SV: Om reklam för Nafs(k)

Nässén Greger grnas at wmdata.com
Ons Aug 15 00:24:45 CEST 2001

Hej! Några tankar om reklam, medlemsvärvning osv efter tidigare inlägg:

Anders Berglund skrev:
> Diskussionerna har oftare handlat om OM vi ska göra reklam,
> och i så fall varför, snarare än tekniken för det.
Att aktivt betala för reklam för var det länge sen vi gjorde, och i så fall
rörde det sig om mycket små summor. Gratisreklam i olika media har styrelsen
därmot varit mer välvillig till. Mängden PR har varierat beroende på
efterfrågan från media, och viljan hos ledamöterna att agera "mediapajaser".
Vi kan nog bli klart bättre i kontakterna med media. De stora
dagstidningarna och SVT får i alla fall löpande referensex av nya
NAFS(k)uriren, så att de inte glömmer bort oss.

> vi inte sett som något självändamål att få många halv- eller ointresserade

> medlemmar. Det är ju inte en kommersiell produkt vi säljer
Jag håller med. Vi är en ideell förening med ett kansli som är öppet bara
två timmar i veckan. Alla i styrelsen håller dagtid på med jobb och studier,
och vissa har till och med familj. I dagsläget vore det svårt att
tillfredsställa kraven från en anstormning av nya medlemmar. Vi har hittat
en rätt bra balans mellan nya och utträdda medlemmar, tycker jag. Cirka
60-80 stycken går med och lämnar oss varje år.

Jens Lindell skrev:
> Självklart behöver vi återväxt men vi har inget större behov av en
jättebunt tolv-trettonåringar t ex eftersom
> språket och föreningstidningens artiklar väldigt ofta går över deras
kunskapsnivåer.
Visst ska vi ha med knattar! Vi borde bara bli bättre på att sprida
budskapet till intresserade unga ankister, så att de får en chans att gå med
tidigt. Frågan är hur? Ett exempel på felaktig mediaexponering fick vi för
rätt många år sen i en större kvällstidning. NAFS(k) framstod där som en
klubb för alla som samlar på Musse och Mimmi-prylar. Vi fick många nya
knattar efter den artikeln, men de flesta försvann efter ett år...

> Bara en sån sak att det verkar vara ett krav att man roar sig
> med små brickor med bokstäver och siffror på eller träffar Magnus
Härenstam i
> Jeopardy för att få ingå i styrelsen skrämmer säkert bort en hel del.
En tredjedel av styrelsen är inte speciellt intresserad av Scrabble (f d
Alfapet), faktiskt. Det är väl tillåtet att ha fler intressen än ankor och
möss? :-) Och i den nya styrelsen är det bara jag, Olof och Anders som har
träffat Magnus. Vi gjorde rätt mycket reklam för NAFS(k) och ankism i TV4
då, förresten.

> Anser att om vi ska få fler medlemmar borde vi gå igenom
> Seriefrämjandet och värva där.
SeF hade med en gratisfolder i ett av våra utskick nyligen, så vi kan säkert
lägga med vår folder i något av deras fåtaliga utskick med kuvert. Däremot
är överlappningen mellan föreningarna inte så stor som man kan tro. Senast
vi hade ett gemensamt utskick så var förvånansvärt få personer med i båda
(minns inga siffror).

Kvack!!!
Greger Nässén