KA&Co 35/01

Magnus Bark 9731 at lyskom.lysator.liu.se
Sön Aug 26 19:10:22 CEST 2001

Kvack på er:

Satt just och läste seanste Kalle Anka & Co nummer 35/01. Och jag fick
lite tankar som jag inte kan undå från att trötta ut er med (ett BCC
av detta mail går till Egmont) om ett urval av serierna:

* "Knatte, Fnatte och Tjatte: Trubbel med tågrånare"
  D 98174 Manus: Paul Halas Teckningar: Daniel Brance

   Till att börja med vill jag åter beröma Egmont för att de sätter
   ut vilka som gjort serien i KA&Co. Synd att de inte gör det i
   pocketarna eller månadstidningarna. Nå.

   Folke Fiskmås är ett trevligt nytillskott bland figurerna, som
   säkert kommer att få en ännu djupare personlighet med tiden.

   Samma sak gäller den ökade användningen av furryiserade figurer,
   jag har alltid tyckt att det varit konstigt att så liten andel av
   Ankeborgs invånare är djur och så många är människor med svart nos.
   Speciellt polismannen i form av sprättig kalkon var mycket elegant
   framställd. Undrar om det är manusförfattaren eller tecknarens idé?

   Manuset var dessutom bra, med bättre personligheter än vad man
   kanske är van vid från Danmark.

* "Kalle Anka: Tystnaden"
  D 9442 Manus: Johan Antrobus och John Beal Teckningar: Santanach

   "Favorit i repris"? Undrar vems favorit det är. Inte min i alla
   fall, ett ganska platt och förutsägbart manus och teckningar som
   kommer att ses som "väldigt åttiotal".

* "Farbror Joakim: Nybyggare i rymden" Del 1 av 2
  D 99292 Manus: Gary Leach Teckningar: William Van Horn

  Det här var ju bättre; Van Horn:s Joakim-polisonger är lika
  lättidentifierade som Don Rosas. Få tecknar dessutom Kalle lika
  irriterad eller lömsk. Jag tycker allt att Van Horn är aningen
  underskattad bland dagens anktecknare. Storyn är lovande och det är
  inte lätt att förutse handlingen. Vackert.

* "Kalle Anka: Stopp i trafiken"
  H 99124 Manus: Frank Jonker och Paul Hoogma Teckningar José Ramon
  Bernado

  Lite rörig serie, men vad jag främst retade mig på (och huvudsakliga
  anledningen till detta mail) var tecknandet av Björnbusarna:
  Underliga proportioner, inget skäggstubb, samma ansiktsuttryck
  nästan hela tiden. Riktigt fult, enligt min mening. Hu.

--
Magnus Bark, koll 2561
<bark at bofh.se> or <bark at ctrl-c.liu.se>