gamar i djungelboken

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Dec 5 00:19:50 CET 2001

Fredrik Öhgren:

>Nån som vet den skalliga gamen i Djungelboken heter? Han heter Buzzie på
>eneglska...

Nu talar jag bara ur minnet... men det fanns en tid då jag kunde återge
Djungelbokens dialog nästan ordagrant, åtminstone den delen som fanns med
på skivan. Och jag minns inte att det nämns något annat namn än (ungefär)
Flaps på engelska, som på svenska blev något liknande eller kanske Flax.
Detta gäller den scenen då de pratar med Mowgli första gången och sjunger
sin sång. Kanske nämns det fler namn senare, under striden eller så.

Sen hände(r) det ju att vissa bifigurer tilldelas mer eller mindre
officiella arbetsnamn som aldrig nämns i filmerna. Någon annan vet säkert mer!