*STORT* tryckfel i senaste årgångsboken

Stefan Persson reimersholme at hotmail.com
Ons Dec 26 17:10:34 CET 2001

För några dagar sedan kom så äntligen nästa del i årgångsbokserien (1952,
del 2) med posten. På det inbetalningskortet bifogade pappret stod det, att
"Nu har vi kommit fram till 1952 del 2 med de sista numren av Kalle Anka &
C:o som kom ut 1952. Precis som tidigare, får du dem helt kompletta med
omslag och allt för klubbpriset 229:- inkl. porto och exp."

Om man bortser från att det står att de sista numren av Kalle Anka & C:o
publicerades 1952, låter det mycket lovande. Jag slog upp boken, och fann
där, som vanligt, ett välskrivet förord av Stefan Diös. Dock märkte jag att
vissa bilder som skrevs vara publicerade 1952, inte fanns att finna i boken,
se t.ex. bilden med bilfärden på förordets tredje sida. Jag fann detta
mycket lustigt, men började i alla fall läsa det första numret i boken,
nummer 7/52. Läsglädjen var stor, men jag tyckte att det var flera serier i
numret som jag inte kände igen från när jag senast läste igenom
originaltidningen för ett par år sedan. När jag kom till omslagets bakre
insida fann jag sista sidan i en längre Musse Pigg-serie. Eftersom jag inte
funnit några andra sidor ur samma serie i tidningen eller i någon tidigare
årgångsbok, började jag fatta misstankar. Jag plockade fram
originaltidningen från 1952, och jämförde. Sidorna avtryckta på
omslagspappret visade sig vara samma som i årgångsboken, medan inlagan bytts
ut mot inlagan ur nummer 1/53. Jag blev misstänksam och orolig, att även
andra nummer hade liknande fel, så jag jämförde även dem med årgångsboken,
men de visade sig vara korrekt avtryckta.

Jag undrar nu, hur ett sådant stort fel kan uppstå? Borde inte folk läsa
igenom böckerna på förlaget och se, att ingenting verkar stämma?

Angående fel i årgångsböckerna, kanske jag skall passa på att meddela, att
det även finns fel i andra böcker:

* I 3/48 har två sidor i Lilla Stygga Vargen-serien kastats om och
publicerats i fel ordning. Jag har jämfört med faximilutgåvan från 1991, och
där publicerades sidorna i rätt ordning. Jag skulle även kontrollera med
originaltidningen, och kan bekräfta att åtminstone den första av de två
sidorna var i rätt ordning där. Dessvärre saknas mittuppslaget i mitt
exemplar, så jag kunde inte kontrollera hur det är med den andra sidan.
* I en av böckerna (1950, del 2, tror jag) har texten ändrats i ett fåtal
pratbubblor.

Känner någon till, om det finns fler tryckfel i årgångsböckerna? Och kommer
Egmont att på något vis kompensera folk som skaffat boken med fel nummer i?

För övrigt är en sida i W.i.t.c.h. nummer 5/2001 på norska.

/Stefan Persson