SV: IsTaxi

aake forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Ons Feb 7 11:03:08 CET 2001

>Fantasins stjärnor (WDC 199) har gått i KA 2/58, 38/76 och Bästisar nr 22.
>Det är verkligen en mycket anslående serie. Flera stycken har redan
>berättat vilket starkt intryck den har gjort på dem, och jag kan bara
>instämma. Ändå läste jag den aldrig som (åldersmässigt) barn, utan stötte
>på den första gången i en amerikansk repris när jag var ivrig nyankist i de
>sena tonåren. Oerhört effektfull beskrivning av våra storleksperspektiv!
>Det vänder sig fortfarande i magen när jag tänker på mul- och
>klövsjukebakterierna, eller vad det nu var.

Kan inte annat än hålla med. Den kittlade verkligen fantasin. Jag
måste ha läst den i början på sextitalet för jag har nåt grumligt
minne som väcktes till liv när jag läste den i bästisarna...

>Serien om istaxin har jag däremot ett rätt neutralt förhållande till... men
>jag skulle gärna vilja se en serie om pappa Forsmarks vilda äventyr med
>hydrokoptern! Är det verkligen möjligt att en sådan praktik-ankistisk man
<inte gillade Kalle Anka?

Inte gillade är väl för starkt. Jag tror att kalle hamnade alltför
nära hans egen personlighet. I hans efterlämningar hittade jag dock
ett par utsökta teckningar som tydligt är gjorda efter att han sett
fantasia ...jag tror han gillade musse bättre. Innan jag kunde läsa
ville han inte läsa Kalle Anka utan läste hellre böcker. Helst Mark
Twain av någon anledning. De böckerna har jag aldrig läst som vuxen.

Åke Forsmark